Hyvinvoiva organisaatio
Menestyvän yrityksen luominen on helppoa.
1801 hyvinvoiva organisaatio.jpg
Tulee huolehtia vain kahdesta asiasta, 1. ”Be smart” ja 2. ”Be healthy”. Näin osuvasti menestysreseptin kiteytti Partick Lencioni viime syksyn Nordic Business Forumissa. Tämä ajatus ei jättänyt rauhaan. Tiedostamaton mieli, alitajunnan mahtava voima herätti muutaman viikon kuluttua, aamuyön tunteina oivallukseen: tässähän on se oma kakunpalaseni.
Yrityksellä tulee olla tuote, liikeidea ja asianmukaiset puitteet. Ja näin tietysti onkin, näitä hiotaan ja optimoidaan, viilataan entistä parempaan iskuun. Mutta niin tekevät kaikki muutkin, valtaosa yritysjohdon ajasta kuluu näiden asioiden parissa.
ILMAN IHMISIÄ EI OLE YRITYSTOIMINTAAKAAN
Mutta mikä on tuoteinnovaatioidemme merkitys asiakkaalle, ilman että joku sen hänelle kertoo? Mistä syntyvät luvut sinne alimmalle viivalle, jos ei niitä joku sinne tee ja vie? Miten syntyvät uudet ideat ja innovaatiot, jos ei ihmisten välisistä kohtaamisista? Niin, ilman ihmisiä ei ole yritystoimintaakaan.
Miten sitten tästä yrityksen tärkeimmän voimavaran hyvinvoinnista tulee huolehtia? Mitä se on? Kehityskeskustelut, kevään virkistyspäivät, uusi premium kahvikone ja lounassetelit. Tärkeitä nämäkin, suhteellisen helppoja prosessiin vietäviä asioita.
Väitän, että meillä Suomessa tunnejohtamisen kulttuuri on pelottava ja vieras. Se on vaikeampaa kuin yllä mainitut toimenpiteet ja excelissä mitattavat tulokset, siksi harvoin tavattu.
Tämä tarjoaa yrityksille huikeita mahdollisuuksia, edes ripaus lisää tunneälyä arkeen ja tulokset saattavat yllättää. Isoimmat ovat sen jo omakohtaisesti todenneet (Google 2016).
Tunneälyä pidetään virheellisesti synnynnäisenä ominaisuutena, se joko on tai sitten ei. Ja jos ei, niin ei se nyt niin vaarallista ole. Ei olekaan. Mutta jos yrityksellä on kasvutavoitteita ja halu menestyä, on tässä osa-alue, johon huomiota kiinnittämällä edesautetaan merkittävästi yrityksen toimintaedellytyksiä pitkällä tähtäimellä. Sitä voi ja pitää harjoitella.
Aina on olemassa enemmän ratkaisuja kuin ongelmia,
Saila / SKumppani